Daltonkerwaarden
Het daltononderwijs is gebaseerd op de ideeën van Helen Parkhurst. Zij ontwikkelde een eigen visie op de manier waarop kinderen het beste kunnen leren. Aan het eind van de vorige eeuw werden haar ideeën in het Amerikaanse plaatsje Dalton voor het eerst in praktijk gebracht. Daltononderwijs is geen systeem of methode, maar een manier van denken en leven. Het legt de verantwoordelijkheid bij de kinderen en de leerkrachten.
Eigen leerweg vinden
Op De Achtbaan bieden we structuur voor wie dat nodig heeft en ruimte en vrijheid voor wie dat aankan. Zo krijgen kinderen de kans hun eigen leerweg te vinden en zich te ontplooien. Wij geloven dat het daltononderwijs de beste kansen biedt voor de groei en ontwikkeling van ieder kind met ruimte voor onderlinge verschillen.
Kernwaarden
In het daltononderwijs staan de volgende kernwaarden centraal:
- Samenwerken
- Verantwoordelijkheid
- Zelfstandigheid
- Reflectie
- Effectiviteit
- Vertrouwen
- Zichtbaar
- Overwinning
Hieronder leggen we uit wat deze kernwaarden betekenen.
|
Samenwerken: ik ben onderdeel van een team
Het belangrijkste principe binnen ons daltononderwijs is het samen leren, het samenwerken volgens de structuren van coöperatief leren en het maatjeswerk. Samenwerken op deze manier biedt volop mogelijkheden om rekening te leren houden met elkaar en met elkaars mogelijkheden. De onderlinge band tussen de kinderen wordt hierdoor gestimuleerd.
|
|
Verantwoordelijkheid: ik kan deze taak aan
Vanuit zelfstandigheid leert het kind verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen werk (het materiaal, de sfeer en hoe er met elkaar omgegaan wordt) en het eigen leerproces. Een kind is daarmee niet alleen verantwoordelijk voor het eindproduct, maar ook voor het proces, oftewel hoe het eindproduct tot stand is gekomen. De controle van dit proces door de leerkracht is hierbij van groot belang.
|
|
Zelfstandigheid: ik wil het zelf doen
Kinderen worden gestimuleerd om zelf naar oplossingen te zoeken, zelf problemen op te lossen en zelf opdrachten uit te voeren. Kinderen krijgen hiervoor diverse keuzemogelijkheden, binnen bepaalde grenzen. Daarmee sluit daltononderwijs aan bij de eigen motivatie van het kind. Zo kunnen kinderen op hun eigen niveau werken. Zij worden van jongs af aan getraind in het omgaan met uitgestelde aandacht. De leerkracht heeft hierdoor tijdens het zelfstandig werken de mogelijkheid om zowel individueel als in groepjes te werken met kinderen.
|
|
Reflectie: hoe kan ik het de volgende keer anders doen
Wij gaan ervan uit dat ieder mens leergierig is en wil groeien. Door middel van reflectie en kindgesprekken proberen wij kinderen hier zo goed mogelijk bij te ondersteunen, zodat zij zich volledig op hun eigen tempo kunnen ontplooien. Gras groeit tenslotte niet sneller als je aan de sprietjes trekt. |
|
Effectiviteit: dit wil ik leren
We proberen kinderen zoveel mogelijk in beweging te brengen in de richting van hun eigen doel. Zo vinden zij hun eigen weg. Door kinderen te stimuleren om zelf oplossingen te bedenken, leren zij namelijk het beste en het meest effectief. Wij geloven dat hoe flexibeler je bent, hoe groter de kans op succes is.
|
|
Vertrouwen: ik krijg het vertrouwen om het zelf te doen
In het daltononderwijs zijn bescherming en veiligheid uiterst belangrijk. Het kind krijg het vertrouwen om vrij en zelfstandig te zijn binnen bepaalde grenzen. Ondanks de diversiteit tussen kinderen weten we toch een balans en eenheid te vinden. |
|
Zichtbaar: dit ben ik
Wij stimuleren kinderen om zichzelf te durven laten zien en horen. Want alleen dan zijn zij in staat om zich ten volle te ontplooien. |
|
Overwinning: yes, nu kan ik het zelf
Wij willen de kans op het zelfvertrouwen vergroten. De mate van leergierigheid wordt namelijk bepaald door het competentiegevoel dat een kind heeft. Een kind zal dus meer leren, wanneer hij of zij zich zelfverzekerd voelt.
|
Klik hier voor meer informatie over daltononderwijs